skodeng

Wednesday, June 15, 2011

Bantahan Terhadap Penyiaran Siri Drama Nora Elena



Nowa,
Kakitangan Kajaan,
Putrajaya

TV3
Sri Pentas,
No 3, Persiaran Bandar Utama
Bandar Utama, 47800 Petaling Jaya

Tuan,

Per : Bantahan Terhadap Penyiaran Drama Bersiri Nora Elena

Adalah dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas dan drama bersiri Nora Elena adalah berkaitan.

2. Dimaklumkan, bahawa saya, Nowa dengan ini membantah penyiaran drama bersiri Nora Elena yang disiarkan setiap hari, jam 7 petang di saluran tuan. Antara sebab sebab pembantahan saya adalah seperti berikut.

i) Membuatkan jiwa isteri isteri terganggu. Mana ada suami gitu sabo dalam dunia ini? Logik tak bila Nora tanya Seth, asal Seth tak penah marah dengan apa saja perbuatan Nora? Seth jawab, sebab Seth terlalu sayangkan Nora. Jadi kesimpulan, isteri-isteri mula curiga dengan suami mereka yang sepanjang masa marah marah. Ni laki aku sayang ke tak ni?

ii) Jiwa jiwa suami juga turut terganggu. Ini kerana, apa bila tiba scene scene romantik dan tidak dapat diterima akal, seperti Nora terpeleot, Seth siap dukung bawak g sofa, tingkat bawah..(gila gagah..aritu aku nak branak, laki aku gendeng henbek aku, beg kain aku, pastu tunggu aku kat grill depan umah, aku la terkedek-kedek jalan sendiri..pastu pegang lengan aku je tau..bila suh dukung macam biasa drama atau filem buat, laki ckp, "ah gile mung, patoh pinggang!" Pastu sampai sepital, lari lari amik wilca..kalu dukung macam drama melayu kan bagus??)
Oh pasal part romantik tu, biasanya isteri akan menjeling kepada suami, disertai dengan kata kata sinis, "dedi mung ni masa dulu geletak nok ke mami, masa mami begetoh je belanar beli bunga, minyok wangi, cekelat bagai..leni doh dapat mami doh haghammmmmm!!! asal besday ke anniversary ke, pakai tektik, hadiah ai pada yu adalah sebuah cinta yang murni dan ikhlas"....itu je?? harharharharam!!
Paling koman, selepas jelingan tajam, cubitan kental di lemak perut pasti akan singgah di bahagian perut suami.
Jadi, sebagai lelaki melayu, suami, mereka juga merasa hangat dengan penyiaran drama bersiri ini.
Kebiasaan jugak, malam malam yang sepatutnya diisi dengan aktiviti sukan berair akan berlalu begitu saja, pabila sang isteri makan hati, lelaki melayu dalam drama lagi romantik dari laki sendiri. Saje saje wat merajuk, ingatkan si laki pujuk cam si Seth pujuk Nora, tapi tak tau laki sendiri penat, dah, amik kau, sampai ke pagi tak dapat apa apa..laki tak pujuk satu hal, laki horny dibuat bini gitu pun satu hal..Sian Johnny!

iii) Memberi harapan pelesu kepada gadis gadis yang belum menikah.
Apabila pengaruh Seth Tan mula menular, maka ramai gadis gadis mencari pasangan hidup yang romantik nak mampus macam Seth Tan. Selepas menonton siri itu juga, kajian secara rambang mendapati kebanyakan dahi gadis gadis lebam. Ini adalah berikutan dengan tabiat sebelum tido mereka yang gemar meletakkan belakang tapak tangan ke dahi sebelum tido sambil berangankan lelaki seromantik Seth Tan, walau sebenarnya, Non Ada lelaki MELAYU seromantik itu. Yang romantik cumalah, lelaki Bangladesh, lelaki Lombok, dan Shahrukh Khan sahaja.

iv) Pasangan-pasangan bercinta kerap bergaduh.
Sang aweks memaksa jejaka untuk kerap membelikan bunga. Sedangkan boipren tu keja Kerani je kat Kementerian Kewangan. Gaji pun RM1500 jek. Kau gile sekuntum bunga brape hengget?? Kalu nak 3 kuntum sebulan, takpe jugak. Ni nak 21 roses everiday?? Kau gile, ko nak mamoh kelopak bunga ke? Kau ingat kau cantik macam Nora Elena nak demand-demand? cess

v) Tak logik punya citer..Brape lama kawen baru bole 'bersama'?? Ada ke lelaki sesabar Seth tu.. Ok, takde ke tunjuk scene Seth 'tumbuk sambal'?? eh, kalu betol ada lelaki tak penah sentuh isteri, kira mesti dia 'tumbuk sambal' kan? hahahha...takut awak sakit belakang konon..padahal ajak tido skali..mood cameron suda mari..eh, tetiba teringat Jay....kahkahkahakha

vi ) kari hangus, nasik hangit
Duk sibuk berkejar dari dapur ke hall, pastu ke dapur semula, pastu part ehem ehem, part ada pelangi, dah teralit, tengok sambil berangan, jeling laki, dah lupa kari kat dapur..hangit gitu je..

vii) Mengganggu tumbesaran anak kecil.
Pabila seorang isteri, terpengaruh dengan apa yang dilihat di kaca telebisi, nak perli secara derek kepada laki sendiri takut kena penampo, jadi, anak kecil dijadikan medium untuk menyampaikan isi hati

"tengok tu Alya, dulu dedi mung semart gitu ah, nok g dating siap bukak pintu bagai sume? leni? mami terkedek kedek bawok barang dia hon siap siap doh"
"owoh Alya ork? napok ngat nipu..mana ada orang kawen doh romantik gitu ork??"
Kesian la budak kecit tu terkebil kebil tak tau ape mak dia bebelkan

3. Sekian dimajukan untuk pertimbangan dan kelulusan pihak tuan. Dan semoga dengan ini, tiada lagi kekeliruan dan kecelaruan minda penonton penonton lagi. Mana ada lelaki romantik gitu dalam dunia..kalu ada pun sebelum kawen, lepas kawen, bagi setahun, atau dah dapat anak sorang, jadi kayu la semuanya..Jadi, dimohon pihak tuan agar tidak mempermainkan perasaan kami, dan memberi harapan pelesu kepada gadis gadis diluar sana

Sekian,

"BERPIJAK DIDUNIA NYATA ADALAH TUNGGAK KEHIDUPAN BAHAGIA"



( NOWA)
Pengerusi,
Kelab Ibu-Ibu Menyusu Badan
Putrajaya


rileks...aku tau, ramai lagi yang tak berenti renti share link surat ni kat FB...baca untuk suka suka je kerna ini adalah entry semata mata..aku bukan sakit jiwa, aku bukan tak betoi...takkan la surat gini nak hantar bebetol kat TV3..okeyh?? jgn emo...anggap ini adalah semata mata entry suka suka..okeyh?


Monday, June 13, 2011

Bercintalah bersahaja, simpan sedikit satu rasa


Kadang orang berkata, adakah kita tiada rasa atau perasaan.. Seolah memandang hina akan diri kita.. Dalam menjejak mimpi yang dulu hilang.. Dan sebenarnya orang itu tidak tahu.. Kita masih ada harga diri yang tinggi.. Menanti nilai cinta suci dan bukan hanya semudah menerima sesiapa saja..

Jika jatuh cinta pada seseorang, mulakan dengan cinta dalam diam.. Cinta dari jauh, dengan mengkaji dirinya.. Cuba untuk menyintai diri sendiri terlebih dahulu sebelum cuba untuk menyatakan cinta itu.. Kerana hati kita milik kita, jika ada lukanya, pasti ada cara merawatnya

Jika diri sudah tiba masanya untuk bercinta, bersedialah hati dan perasaan kita untuk di kecewakan.. Kerana sudah pastinya, tidak semua yang kita kehendaki akan menjadi milik kita.. Menyintai seseorang bukan bererti memilikinya..

Kadang di pendam saja cinta itu biar menahan rasa rindu yang bergelora lebih baik dari dipermainkan dengan kiasan yang lukanya amat dalam untuk ditanggung.. Kerana hati kita cuma satu.. Sakit akan lukanya, kita sendiri yang merasakannya.. Dan pedih yang berpanjangan, kita jua yang sakitnya.. Parut yang tertinggal, kita jua yang menghiasinya..

Perasaan terluka itu ialah satu perasaan abadi yang Allah berikan bagi insan lemah seperti kita untuk merasai betapa kita ini tidak sempurna.. Kecewa dan dikecewakan amatlah memberikan kesan yang amat mendalam.. Dan kecewa itu tidak dapat dipisahkan dalam mencari erti bahagia..

Mengapa orang menangis bila kecewa, bila terluka? Kerana sedih. Kerana kesedihan itu mengikat rasa gembira dan rasa cinta agar jangan bertamu. Sedih itu hanya orang yang merasa akan berkata kata dan terus memandang akan hina diri.. Pada wajah yang membunuh semua angan-angan girang lama dan baru kita biarkan menjadi hanyut pada azam yang kuat..

Mengapa kita selalu dalam angan yang panjang.. Seolah masih ada sisa cinta yang bertaut menanti kita saban hari.. Masih perlukah bisikkan kata manja yang selalu di luahkan itu terus di ucapkan? Dan yang pasti perginya melangkah sebuah percintaan yang musnah tetap pergi, yang ada sejarah lalu..

Dan cinta itu terlalu mahal harganya.. Terlalu kuat untuk menidakkan kehadirannya.. Jika cinta itu telah hadir, dan kita tahu kita mampu untuk memilikinya.. Kuatkan semangat untuk perjuangkan.. Dan segerakanlah perkahwinan itu, kerana usah membazir masa dan hati untuk bercinta lama lama..

Dan jika cinta itu hadir, dan kita masih lagi muda yang amat.. Pendamkanlah saja.. Kerana bagiku, menyerahkan seluruh cinta itu pada satu hubungan, sedangkan bukan untuk satu perkahwinan..

Bercinta secara bersahaja dan jangan meletakkan harapan yang setinggi gunung jika sedang bercinta namun belum tahu lagi siapa yang menjadi halal bagimu.. Jodoh itu adalah rahsia di dalam kehidupan kita.. Jangan terlalu yakin dan pasti sesuatu hubungan yang masih samar..

Sesuatu Yang Berbeza


aku suke... aku suke.... aku suke lagu ni.... hahahaha 
jom.... layan sesame...


Ada sesuatu yang berbeza
Di saat ku lihat senyum manis mu
Ada sesuatu yang tak bisa ku ungkapkan
Di saat ku bertemu dengan dirimu
Satu keinginan terpendam di hatiku
Bermain di dalam rahasia cinta ku
(korus)
Ku berharap tulus cinta ini
Akan jadi kenyataan dalam hidupku
Bukan hanya mimpi dalam tidurku
Semoga tuhan mendengar doa ku untuk cinta ini
Mungkin ini semua hanyalah perasaan
Yang singgah dan pergi meninggalkan ku
Satu keinginan terpendam di hatiku
Bermain di dalam rahasia cinta ku
(ulang korus)
Ku berharap tulus cinta ini
Akan jadi kenyataan dalam hidupku
Bukan hanya mimpi dalam tidurku
Semoga tuhan mendengar doa ku
(ullang korus)

Sunday, June 12, 2011

Dia yang bodoh...

Jangan sesekali hadir dalam hidup seseorang kalau ia hanya akan menghancurkan perasaannya.

Jangan pernah menatap matanya jika semua yang kamu lakukan hanya kepalsuan belaka

Perkara yang paling kejam adalah membiarkan seseorang jatuh cinta sedangkan kamu tidak mencintainya.



Suatu hari, seseorang yang sedang putus cinta menangis di taman. Datang seorang ahli falsafah bertanya padanya, “Kenapa kamu menangis?”

Orang itu menjawab, “Aku sangat sedih, kenapa dia meninggalkanku”

Lalu ahli falsafah itu tertawa sambil berkata, “Kamu bodoh sekali!”

Lalu orang itu menjawab, “Kenapa berkata begitu? Aku sedang putus cinta dan sudah cukup menyedihkan, tak apalah kalau kamu tak mahu memujukku, tapi janganlah mentertawakanku."

“Bodoh, kamu tak perlu sedih, kerana yang seharusnya sedih adalah dia,” kata ahli falsafah.

“Kenapa dia yang bersedih, bukankah dia yang meninggalkanku?”

Kata orang itu, “Kamu hanya kehilangan orang yang TIDAK mencintaimu, tetapi dia kehilangan orang yang SANGAT mencintainya,” jawab ahli falsafah itu.

Jangan tertarik kepada seseorang kerana parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya, kerana kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum. Hanya senyum yang dapat membuat hari-harimu yang gelap menjadi cerah.

Saturday, June 11, 2011

Kutetap Menanti





jom layan lagu ni pulak... Mood : Jiwang.

Meski dirimu bukan milikku
Namun hatiku tetap untukmu
Berjuta pilihan disisiku
Takkan bisa mengantikanmu

Walau badai menerpa
Cintaku takkan ku lepas
Berikan kesempatan untuk membuktikan
Ku mampu jadi yang terbaik
Dan masih jadi yang terbaik
Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya untukku
Biarlah waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti
Walau badai menerpa
Cintaku takkan ku lepas
Berikan kesempatan untuk membuktikan
Ku mampu jadi yang terbaik
Dan masih jadi yang terbaik
Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya untukku
Biarkan waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti
Penantian panjang
Ku akan menanti
Meski harus penantian panjang
Ku akan tetap setia menunggumu
Ku tahu kau hanya hanya untukku
Biarlah waktuku
Habis oleh penantian ini
Hingga kau percaya betapa besar
Cintaku padamu ku tetap menanti
Cintaku padamu..
Ku tetap menanti
Meski dirimu bukan milikku
Namun hatiku tetap untukmu

Friday, June 10, 2011

Cinta muka buku


Tetibe lak aku naik syok dengar lagu si Najwa Latif ni... 
Besh gak lagu n lirik dier...
bekisarkan cinta budak bru nak "UP" hahaha...
Paper pon... Layan je lah...


Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
oohh.. Hati ku rasa sesuatu..

Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini cinta remajaku

n pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku




Thursday, June 9, 2011

Never Say......



Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika anda masih mahu mencuba.
 Jangan sesekali menyerah kalah, jika anda masih merasa sanggup. 
Jangan sesekali mengatakan anda tidak mencintainya lagi, jika anda masih tidak dapat melupakannya.

Harapan...



Dah Hampir Sebulan Dia Pergi Meninggalkan Aku...
Aper Kabar Agak Nyer Dia Di Sana..
Aper Perkabaran Yang Bakal Dibawa Untuk Aku Disini??
Adakah Cerita Gembira Atau Cerita Luka???
Aku Tidak Tahu Yag Mana Satu Bakal Menanti Aku...
Pemergiannya Kali Ini Meninggalkan Seribu Pengharapan...
Seribu Kekeliruan.... Seribu Kegelisahan Dalam Diri Ini..
Aku Bingung.... Bingung Tentang Perasaan Ini..
Bingung Tentang Kesudahan Cerita Yang Aku Reka Sendiri..
Tiba-Tiba Aku Rasakan Yang Aku Terlalu Jauh Dari Nya...
Atau Adakah Dia Yang Telah Meninggalkan Aku Tanpa Aku Sedari???
Sesungguhnya Aku Hanya Mengharapkan Kebahagian Itu Akan Jadi Milikku...
Satu Hari Nanti... Walaupun Agak Mustahil Untuk Ku Kecapi....
Seolah-Olah Tiada Ruang Kebahagiaan Dalam Hidupku.....
Ya Allah... Kuatkanlah Hati Hamba Mu Ini...
Kuatkanlah Iman Hamba Mu Ini...
Berikanlah Aku Kekuatan Untuk Aku Mengharungi Kehidupan Ini..
Mengharungi Dugaan Dan Godaan Mu Ya Allah...
Berikan Lah Aku Hidayah Agar Aku Redha Dalam Mengharungi Kehidupan Yang Telah Engkau Tentukan Ya Allah..
Sesungguhnya Aku Adalah Seorang Insan Yang Lemah... Selemah-Lemahnya... Di Sisimu...

Tuesday, December 7, 2010

Sakit Hati.............


aKU tAK tAU kENAPA aKU sAkit hATI sANGAT....
aKU tAHU kAMU oNLINE...
aKU tAHU kAMU dAH bACA mASSAGE aKU...
tAPI kENAPE kAMU tAK bALAS mASSAGE aKU???
aKU tAK pAHAM kENAPA...
kENAPA kAMU bUAT aKU mACAM nI??? 
aDAKAH kAMU dAH bOSAN dENGAN aKU?? 
aTAU aKU yANG dAH bOSAN dENGAN kAMU???
kAMU tAHU tAK???
kAMU dAH bUAT aKU sAKIT hATI??
dAH bERJAYA bUAT aKU bENGANG dENGAN kAMU???
pUAS lAH hATI kAMU sEKARANG?
bOLEHLAH kAMU kETAWA gEMBIRA kERANA bERJAYA bUAT aKU sAKIT hATI??
aKU tAK tAHU aPA yANG kAMU fIKIRKAN sEKARANG...
aPA yANG sEDANG bERMAIN dALAM kEPALA hOTAK kAMU tU??
kAN bAGUS kALU aKU aDER kUASA mAGIC...
bOLEH tAHU aPER yANG sEDANG bERMAIN dALAM kEPALA kAMU tU...
tAPI aKU tAK tAHU.... sEBAB tU aKU sAKIT hATI....
hARRGGGGHHHHHHHHHHHH.............

Sunday, December 5, 2010

HaRaPanKu SuDaH MusNAh



hANCUR lULUH iMPIAN kU aPABILA kAU mELANGKAH pERGI....
jAUH mENINGGALKAN aKU dISINI sENDIRI...
tIADA lAGI kATA-kATA mANIS bAGIKU.... 
tIADA lAGI pUJUK rAYUMU kEPADAKU....
sEMUANYA tELAH bERPALING kE aRAH iNSAN yANG lAIN.... 
aKU mENAGIS sENDIRIAN mENANTI kEHADIRANMU.... 
sIA-sIA sAHAJA pENANTIAN kU iNI.... 
kAU pERGI kEPADANYA sELAMA lAMANYA.... 
iNGIN kU mELAUNG nAMAMU...  
tETAPI aKU tIDAK bERDAYA...  
kU sERU nAMAMU tATKALA rINDU dATANG bERTAMU...  
kAU tIDAK jUGA hADIR kEMBALI...  
dIMANAKAH kAU pERGI sETELAH hATIKU kAU cURI....  
dIMANAKAH kAU mENGHILANG.....  
sEDALAM mANA cINTAMU tERHADAPKU...  
mENGAPA kAU sANGGUP bERPALING aRAH... 
cINTAKU tAK pERNAH bERUBAH dALAM sEKELIP mATA....  
cINTAMU yANG kAU jANJI dULU...  
sEMUANYA sUDAH mUSNAH aKIBAT kECURANGANMU....  
cINTAMU hANYA dIMATA bUKAN dIHATI...  
hARAPAN kU hANCUR dAN mUSNAH...  
hATIKU mERAUNG mEMANGGIL nAMAMU...  
kAU tETAP pERGI dAN tAK kEMBALI...  
kAU mUSNAHKAN hIDUPKU... 
pERGILAH kAU bERSAMANYA... 
bIARLAH aKU bERSENDIRIAN...  
sUDAH sURATAN tAKDIR mENGATAKAN... 
aKU tETAP aKAN bERSENDIRIAN dAN aKU aKAN sERING dIKECewakaN...