skodeng

Wednesday, March 25, 2009

Mohon Permisi


hari ini aku aku pohon permisi
bukan menjauhkan diri
tapi untuk datang kembali
bertanya tentang hak ku
adakah aku masih di situ?
atau mimpi sudah berlalu
jika ada yang bertanya
ke mana ku pergi
jangan sekali menjawab
biar mereka tertanya
biar mereka terfikir
perginya aku selamanya
meninggalkan satu nostalgia
atau hadirku semula
membawa satu cerita gembiraangin tolong aku
kirimkan pujangga ini
secubit rindu basi
sampaikan pada embun
bawalah air mataku
titiskan pada seri wajahnya
di hening pagi
kala semua mata tertutup
dan dia bangun
merendahkan diri pada Illahi

aku pohon pamit
aku pohon permisi
aku pohon ampun
aku pohon kemaafan
aku pohon kau dengar
aku pohon kau mengerti
aku pohon kau tabah
aku pohon kau sadar
aku pohon apa yang kau pohonkan
dan ku tadahkan dua telapak suci
memohon pada Yang Esa
agar ada restu di perjalanan ini

dan
aku akan kembali
untuk bertanyakan semula
adakah aku masih di situ
seperti masa mula dulu

No comments: