skodeng

Saturday, May 29, 2010

SamPaN KeCiL

aku.....
berada di dalam sebuah sampan kecil...
ditengah lautan yang luas...
dan ombak yang kadang kala tenang kadang kala bergelora.....

aku....
cuba untuk terus mencari....
dataran atau pulau untuk dituju...
tanpa ada kompas atau peta petunjuk arah....


engkau....
kulihat berada di atas rakit itu...
cuba untuk bertahan....
di dalam ombak yang semakin menggila...

aku....
teringat disuatu ketika....
engkau pernah berada di atas sebuah kapal yang kukuh....
dan aku yang menolak engkau ke atas rakit itu...

aku....
menyesal dengan perbuata ku.....
cuba menebus segala dosa-dosaku...
dengan menyelamat kan engkau....
bersama-sama menuju destinasi.....
di atas sampan ku yang kecil...

kita....
mula bekerjasama...
agar yang susah menjadi senang...
yang pahit menjadi manis...
yang lemah menjadi kuat....

kini....
destinasi yang hendak ditujuk masih lagi tidak kelihatan...
entah di utara, entah di timur, entah di selatan, atau di barat...
aku semakin hari semakin lemah....


sampan itu....
semakin tidak mampu bertahan...
bocor mula kelihatan disana sini....
ku harap engkau menampal kebocoran yang ada....
tetapi engkau pula menambahkan kebocoran yang baru....

aku...
mula keliru dengan tindakkan ku....
memberikan engkau tempat menumpang...
dengan harapan susah senang bersama...
tetapi seakan menjerat diriku sendiri...
semakin hari semakin teruk kebocoran di sampan itu....
semua nya kerna angkara engkau.....

destinasi tu.....
mampukan kita menjumpainya???
engkau mampukah ku sandarkan harapan????
aku... mampukah bertahan dengan ombak yang semakin menggila??
sesungguh nya... aku seorang insan yang lemah...
seorang hamba yang hina...
seorang manusia yang tidak berdaya...


No comments: