skodeng

Saturday, April 25, 2009

Diriku Penuh Dosa

Diriku penuh dosa. Tiadalah insan paling berdosa selain daku. Kata-kata ku nista, perjalananku noda, fikiranku ternoda jauh lagi teruk dari kalian. Setiap hari diriku disebulungi rasa bersalah. Ya, daku tidak akan dapat kembali ke masa lalu. Seandainya..Ah tidak mungkin. Tidak sesekali. Ya Allah sampai bilakah keresahan ini pulih. Ia seperti ribut yang menyerang, berkali-kali ku memintanya lerai, ia tetap menyerang sehingga musnah segala titik kebahagiaan. Kesedihan bagai ibu kehilangan anak, begitulah gambaran derita setelah kegembiraan ku diragut, bagai anak rasa bersalah menikam ibunya bahkan kiasan itu masih belum dapat mengambarkan perasaan bersalah ini.

Biar diriku begini. Diriku merupakan zat pinjaman yang kosong dengan kegembiraan. Daku hilang nikmat itu meskipun daku dahulunya……. Hanya yang merasai bisa memahami. Daku terlalu lemah. Jiwaku lembah yang sentiasa menangis. Sejauh mana daku meneruskan langkah, jauh meninggalkan masa lampau, sehebat manapun ilmu ku nanti pun, degup nafasku tidak akan terpisah dari perasaan ini. Tahukah kalian zat tidak akan menerima penceraiaan dari sifat. Ya, mungkin itu perumpaan yang tepat. Tetapi kenapa hanya mungkin ?…nuraniku berbolak balik. Hanya ‘mungkin’ jawapan terpilih.
Duhai sahabatku, pasti kalian berfikir daku ni orang yang lemah, tidak layak di medan perjuangan, jiwang. Seluruh fatomargana menyerang daku. Sahabat, cacilah..kutuklah..malah lebih elok diselari dengan herdikan. Daku memang layak..terlalu layak menerima semua itu. Luka yang tak terzahir, darahnya juga tidak bewarna..

Tangisan dalam ketawa. Itulah jiwaku. Hati melazimi dengan tangisan, hanya gelak ketawa menutup rahsia terpendam. Zikir penyuci hati yang hitam menuju bak rembulan.
Kata-kata penuh kerakusan kemaafan kuhulurkan.

اعْلََمُوا أَنّمَا الحَيَوةُ الدُنيَا لَعِبٌ وَ لَهوٌ وِزينَةٌ

“Ketahuilah, bahawa sesungguhya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, dan perhiasan…”(Al Hadid: 20)

Bertaubatlah, Allah Maha Pengampun. Sebesar mana dosa angah, takkan dapat menandingi rahmatNya. Allah amat mencintai orang yang bertaubat. Kerana sememangnya kita takkan dapat lari dari dosa. Disana ada satu falsafah sesat dikalangan muda mudi iaitu, “taubat-taubat, nanti buat dosa semula, baik tak payah taubat..”
Janganlah angah hiraukan seperti itu, katakan pada mereka bahawa
“TuhanKu bersifat dengan Maha Pengampun . Jika aku terjatuh kembali dalam kejahatan, aku akan kembali bertaubat, dan jika kembali melakukannya, aku akan kembali bertaubat. Demi sesungguhnya Tuhanku bersifat dengan sifat keTuhananNya, Dialah yang Maha Sabar, Maha Lemah Lembut, Maha Pengampun, Maha Penyayang pada hambaNya dan Maha Mengetahui akan kelemahan hambaNya. Dia juga Maha Mengetahui keikhlasan hambaNya malah Allah amat kasih pada hambaNya yang banyak bertaubat. Dia tidak boleh dibandingkan dengan makhluk, yang mana jika melakukan kesalahan yang sama berulang kali nescaya dimarahi mereka dan mempersendakan taubat kita sedang Allah Laisa Kamisliahi Syaiuun. Ia tidak menyerupai apapun dengan sesuatu malah pintu taubatNya sentiasa terbuka sehinggalah rohnya di hujung halqum.

Sebagaimana FirmanNya:

إنَّ الله يُحِبُّ التَّوَّبِيْنَ وَيُحِبُّ المُتَطَهِّرِيْنَ

“….sesungguhya Aku(Allah) amat kasih pada hambaKu yang banyak bertaubat dan sentiasa menyucikan diri” (Surah Al Baqarah :222)

Segerakan langkah mencari rahsia hamba, dengan ilmu angah bermula, beramal dengan ilmu langkah kedua, seterusnya terbukalah rahsia-rahsia hamba, keinsafan diri menjelma, akhirnya menjadi hamba faqir disisiNya dan ingatlah..

Dari Wabishah bin Ma’bad ra. berkata: Aku datang kepada Rasulullah S.A.W. beliau bersabda,

“ Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku bertanya, “Ya.” Beliau bersabda, “Bertanyalah kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, dan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus menganiyakan dirimu.”

I've seen a vision of my life
In the world was a sinner
I've done a lot of things wrong

No comments: